2021-01-15

5 knep: jobba mindre och få mer gjort

Svårt att komma igång efter ledigheten? Lyckligtvis finns en rad olika knep att ta till för att bli mer produktiv på jobbet. Här är experternas bästa tips.


1. Sätt en timer
Francesco Cirillos populära Pomodoro-metod går ut på att arbeta intensivt i 25 minuter för att sedan ta en kort paus. Sätt en timer och undvik distraktioner genom att ta bort mailnotiser och lägga undan mobilen. För bästa möjliga resultat, börja med att dela upp din att göra-lista i två delar – en som gäller för dagen och en för framtida måsten. 


2. Fokusera på det viktigaste 
Det finns en stor risk att bara ett fåtal punkter på din dagliga att göra-lista faktiskt blir gjorda. Därför menar författaren Brian Tracy, som ligger bakom boken Svälj den fulaste grodan först!, att vi blir mer effektiva om vi tar itu med de viktigaste sakerna först. Rangordna arbetsuppgifterna från a till ö och bocka av i alfabetisk ordning. 


3. En sak i taget 
Glöm multitasking föreslår Devora Zack, författare till boken Singletasking, som menar att vi bör ägna oss åt en uppgift i taget. Inte bara blir arbetet effektivare, det gör oss också till mer närvarande personer – vilket kan ha positiva effekter även utanför jobbet. 


4. Skriv ner allt 
Vår hjärna är duktig på mycket, men ska inte användas till att lagra alla våra arbetsuppgifter. Det menar David Allen bakom bästsäljande boken Få det gjort! Boosta produktiviteten genom att skriva ner allt som ska göras på en lista som är lätt att komma åt. Ta en titt på listan minst en gång i veckan och prioritera de viktigaste punkterna. 


5. Få ett helhetsperspektiv
Personal kanban-metoden, som beskrivs i boken med samma namn, går ut på att visualisera arbetsflödet i ett projekt. Använd post it-lappar och en whiteboard-tavla och dela upp arbetet i till exempel ”att göra”, ”på gång” och ”klart”.